0% Complete
|
ورود به سامانه
|
ثبت نام
صفحه اصلی
/
شانزدهمین کنفرانس ملی و دهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی ایران
نقش سبک شناختی در برنامهنویسی: به سوی شخصیسازی یاددهی الکترونیکی برنامهنویسی
نویسندگان :
زهرا کریمی (دانشگاه شهرکرد) , لیلا صمیمی دهکردی (دانشگاه شهرکرد) , منیژه کاوه (دانشگاه دولتی شهرکرد)
کلمات کلیدی :
برنامهنویسی کامپیوتری،عادتهای برنامهنویسی،سبک شناختی،شخصیسازی ابزارهای یاددهی برنامهنویسی
چکیده :
امروزه ابزارهای الکترونیکی و بازیگونه در آموزش برنامهنویسی بسیار رایج هستند. شخصیسازی این ابزارها روی روند آموزش و یادگیری بسیار تاثیرگذار است. لازمهی شخصیسازی، شناخت عادتهای برنامهنویسی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر آنها است. هدف از این مطالعه تحلیل رابطه بین سبک شناختی، تجربه و علاقه به برنامهنویسی از یک طرف و عادتهای برنامهنویسی از طرف دیگر است. دادهها با استفاده از شاخص سبک شناختی و پرسش های محققساخته در مورد عادتهای برنامهنویسی، تجربه و عملکرد برنامهنویس از 275 برنامهنویس دانشجو جمع آوری شد. سپس آیتمهای عادتهای برنامهنویسی با تحلیل عاملی برنامهنویسی به پنج عامل میزان نظمدهندگی، میزان چابکی، میزان سهلانگاری، میزان سامانمندی و میزان رفتارهای بیحاصل کاهش یافت. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که تجربه برنامهنویسی پایین با میزان رفتارهای بیحاصل و غیرسامانمند همسبته است که بر عملکرد پایین دلالت دارند. سبک شناختی همبستگی دوگانه دارد: اگرچه برنامهنویسان با نمرات تحلیلی بالاتر میزان سامانمندی بیشتری نسبت به برنامهنویسان با نمرات تحلیلی پایینتر دارند که منجر به عملکرد بالاتر می شود. اما آنها همچنین رفتارهای بیحاصل بیشتری دارند که با عملکرد پایینتر همراه است. ابزارهای یادگیری الکترونیکی لازم است برای برنامهنویسان شهودی، سامانمندی را با جزییات بیشتری آموزش دهند و در تکالیف و تصحیح تکالیف به این نکته دقت کنند. ولی در عوض برای در آموزش برنامهنویسان تحلیلی، در خصوص سعی و خطاهای بیحاصل آموزش دهند و درتکالیف و تصحیح تکالیف این موضوع را به آنها تذکر دهند.
لیست مقالات
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 34.4.5