0% Complete
صفحه اصلی
/
شانزدهمین کنفرانس ملی و دهمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی ایران
مطالعه تطبیقی مولفههای تضمین کیفیت در آموزش عالی جهان و ارائه چهارچوب پیشنهادی به منظور ارتقای کیفیت در نظام آموزش عالی ایران
نویسندگان :
رحیم مرادی
1
1- دانشگاه اراک
کلمات کلیدی :
چهارچوب تضمین کیفیت،اصول تضمین کیفیت،مولفههای تضمین کیفیت،آموزش عالی،استانداردهای تضمین کیفیت
چکیده :
کیفیت آموزش عالی برای برانگیختن ذهن افراد در جهت ایجاد تفکر انتقادی سازنده و مشارکت معنادار در توسعه ملی امری مهم و ضروری است. هدف پژوهشِ حاضر مطالعه تطبيقي مولفههاي تضمین کیفیت در كشورهاي منتخب و ارائه چهارچوب پیشنهادی به منظور ارتقاي کیفیت در نظام آموزش عالی ایران است. روش پژوهشْ براي بخش بررسي تطبيقي، تحلیل اسناد با رویکرد تطبیقی است با کمک الگوي جان استوارت میل انجام شده است. جامعۀ آماری شامل مولفههاي تضمین کیفیت در كشورهاي منتخب و نمونۀ مورد بررسی شامل مولفههاي تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی اروپا، آفریقای جنوبی، کشورهای جنوب شرقی آسیا بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. با توجه به سئوال اول پژوهش، يافتههاي آن در چهار حوزه اهداف، اصول، مولفه و استانداردهاي تضمين كيفيت كدگذاري و مولفههاي مشترك در جدول قرارداده شدند. همچنين براي ارائه چهارچوب پيشنهادي از روش مرور نظام مند استفاده شد. جستجوی نظام مند با توجه به کلمات کلیدی مقالات مرتبط از سال 2012 تا 2022 در پایگاههای اطلاعاتي معتبر انجام شد و اسناد و مقالههاي منطبق با معيارها جهت بررسي انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. يافتههاي بدست آمده در چهار مضمون اصلي مديريت آموزشي، مديريت منابع، ویژگیهای دانشگاه و فارغ التحصیلان و ارائه و طرح ریزی آموزشی و 49 مضمون فرعي خلاصه شد. يافتههاي اين پژوهش مي تواند افق هاي جديدي را در زمينه انديشه در خصوص آينده مطلوب و معياري براي اصلاح سياستها و برنامههاي بلند مدت در حوزه مسائل مرتبط با كيفيت نظام آموزشي بگشايد و نقش موثري در ارتقاي کیفیت در نظام آموزش عالی ایران ايفا نمايد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
آسیب شناسی آموزش مجازی درس تربیت بدنی در عصر زیست کرونا
سعید شریفی رهنمو - مرتضی شاهمرادی - مجید شریفی رهنمو
Enhancing Student Motivation in Science Education through Motion Graphics Designed with Component Display Theory
Ali Hadei - Mahsa Moradi - Yousef Mahdavinasab
الگوی یادگیری سازمانی با هوش مصنوعی مبتنی بر رویکرد یادگیری تعاملی
فرهاد شفیع پور مطلق
Learning Lessons from the UNITEL Project Module: Universities- Business Collaboration (An Overview and Some Experiences)
Seyed Komail Tayebi - Zahra Zamani
Evaluating Public Adoption of Technology Enhanced Learning: A Case Study from Shiraz University Science Night
Sonia Sepahi - MohammadAmin Jomepour - Mohammad Shirzade Ardahaei - Elnaz Ardeshiri - Ali Akbar Safavi
برگزاری دوره های زبان تخصصی ویژه پرسنل مجتمع مس سرچشمه رفسنجان
سحر عباسی سرداری - محمدرضا ابراهیم نژاد - مصطفی کیانی فر
نقشآفرینی واحدهای منابع انسانی در پذیرش مسئولانه هوش مصنوعی و اهمیت آن در یادگیری و توسعه کارکنان: یک ضرورت استراتژیک
حسین بارانی بیرانوند - عرفان جوهری
ارزشیابی کیفیت تدریس تلویزیونی درس ریاضی پایه پنجم ابتدایی از دیدگاه متخصصان آموزش
کیومرث تقی پور - پریا برزگر
کاربرد واقعیتافزوده در آموزش علوم تجربی مقطع دبستان
هانیه زکیخانی - نسترن زنجانی - زهرا عسکرینژاد امیری
بررسی دانش، نگرش و توانایی اساتید در استفاده از هوش مصنوعی در تدریس و یادگیری و پژوهش
سیدامین عظیمی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 41.5.5